Kladdkaka

Hej på er!

Nu tänkte jag dela med mig av mitt recept på kladdkaka, och det blir faktiskt väldigt gott! Det är även väldigt enkelt. Jag kan inte säga att det är så värst nyttigt, men ibland får man väl bryta lite mot reglerna.
Ingredienser:
2 ägg
3 dl socker
2 dl mjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
100 gr margarin

Du gör såhär:
Du börjar med att sätta ugnen på ca 150 grader. Sedan vispar du ihop äggen och sockret tills det blir poröst (fluffigt). Därefter blandar du i mjöl, kakao och vaniljsocker och blandar ordentligt. Till sist smälter du margarinet och blandar ner det i smeten. Häll sedan i detta i en pajform (andra formar går också bra såklart).
För att förhindra att kakan fastnar i botten brukar jag smöra botten och hälla på lite ströbröd.
Sedan gräddar du kakan i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Tiden varierar lite, det beror på hur kladdig du vill att kakan ska vara. Jag brukar ta ut den efter 15 minuter, för då blir den alldeles perfekt.

TIPS!
Det som är kul med att göra kladdkaka är att man kan experimentera rätt mycket. Ibland brukar jag tillsätta ungefär 100 gr smält choklad (helst mörk) och ca 3 msk sirap. Kakan får då en helt annan smak och blir ännu kladdigare.
Lycka till!


/ Jessica

Kommentarer
Postat av: ackeb

påminner mycket om mitt kladdkake recept, bara att jag brukar sätta ett kryddmått med salt i

2009-12-02 @ 14:42:57
URL: http://ackeb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0