Lantpaté

Det här receptet använde jag idag i skolan när jag gjorde lantpaté. Tyvärr kunde jag inte smaka den, men jag tror nog att den blev god. Pröva er fram med kryddorna, så blir det säkert jättebra!

Till en paté:
100 gr fläsk
300 gr fläskkarré
200 gr högrev
150 gr kycklinglever
5 cl cognac
2 ägg
Timjan
Örtsalt
Vitlökspulver
Gröna oliver med pimento



Såhär gör du:
Du börjar med att mala ner fläsk, karré och högrev till köttfärs, ta en så smal sil som möjligt. Därefter bryner du levern i smör tillsammans med kryddorna. Lägg sedan levern i en bunke tillsammans med cognacen och låt det svalna. Hacka den i mindre bitar. Blanda köttfärsen med ägg, timjan och salt. Smöra en rak och avlång form. Tips är att lägga bakplåtspapper i botten så att den lossar lättare när det är dags för servering. Fyll formen med hälten av köttfärsen. Tryck sedan ner levern och oliverna i färsen, och fyll på med resten av färsen.
Grädda i ugnen på antingen ånga i en timme, eller med formen i vattenbad i en timme 140 grader.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Linda Eriksson

Tittar in på en super fin blogg och blir då en stadig läsare av den... mycket bra recept och fina tips...

Passar även på att hälsa till min kusin Jessica... ha det gött tjejer...

2009-12-27 @ 11:13:03
URL: http://vilda78.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0